tisdag 25 februari 2020

All is well

I söndags var jag med på Shamanic Breathwork för andra gången. Vi var åtta deltagare och S var med för första gången. Hon gick dock i enskild frigörande andning med bra resultat för 30 år sedan och jag deltog i ett antal dagar med Holotropisk andning för 20 år sedan. Här beskriver jag första gången.
Shamanic breathwork har utvecklats ur Holotropisk andning. Man andas under en kortare tidsrymd, 50 minuter och endast ledaren fungerar som hjälpare. Det finns en mer andlig koppling också. Gudomligheter, guider, änglar och förfäder åkallas efter behov.
Sedan är musiken och andningen kopplad till en genomgång av kroppens chakran. Från Rotchakrat till Kronchakrat.

Det har jag båda gångerna tagit fasta på och systematiskt fokuserat på chakra efter chakra.

Första gången fokuserade jag på att "checka av' statusen på mina chakran, och fann till min förvåning att Rotchakrat var helt ok, Sakral - och hjärtchakrat var ganska stängda. Navelchakrat hårt belastat. Och övriga bra status.
Natten efter insåg jag att det var helt OK att sakralchakrat och hjärtchakrat var delvis stängda. Det var nymåne och lokal, grupp, sammanhang var helt nya för mig.

I söndags var jag bekant med alla utom två i gruppen och S låg på min ena sida

Jag andades nu ett längre tag kopplat till varje chakra och hela förloppet blev helt odramatiskt, medan andra i gruppen både skrek, skrattade och grät.
Hela tiden kände jag ett lugnt, behagligt välmående, som fanns kvar tillsammans med en skön trötthet under natten och följande dag.
Denna frid i djupet ersatte det hysteriska upplösningstillstånd, som jag annars ständigt känner i mitt djup.
Sakta har lugnet sedan avtagit och detta kaotiska upplösningstillstånd återkommit om än inte till fullo. Något har permanent lösts upp, lindrats och läkts.
Nåväl, i gryningen idag, gjorde jag en drygt kvartslång andning en stund efter uppvaknandet. Fokuserade; placerade andningen; "flaxade" med ett chakra i taget.
Stilla lugn och välbefinnande infann sig i hela kroppen och jag föll sedan i en skön sömn, som jag vaknade vederkvickt och energifylld ur.

Tavla i lokalen där vi andades.


Inga kommentarer: