lördag 4 juli 2015

Fars och fasa

"All inclusive" av Hans Gunnarsson är en lättläst och underhållande bok med civilisationskritik i T S Eliots anda. En tröstebok för oss som saknar ork, lust och råd till dyra resor till exklusiva resmål. Som nöjer oss med att inomhuset är oändligt och reser i sängen.

Boken pendlar mellan fars och fasa. Mycket meta: Visst är det Gunnarsson själv, som bedagad resenär på omslaget? Nog finns nån sökt eller osökt koppling mellan huvudpersonen C G och C G Jung? Osv, osv. Det går hem hos både kritiker, vår tid och denna läsare. Spännande boktips får man också. Både jag och kärestan blev väldigt nyfikna på "Väggen" av Marlen Haushofer. Gjorde en omedelbar reservation.

All inclusive påminner en del om "Twist" av Klas Östergren, som han just nu läser som radioföljetong. Hörvärt och eftersom jag redan lyssnat på Reine Brynolfssons inläsning kan jag höra in då och då med full behållning.
Gunnarssons bok är mer ruffig! och krängande, mer oförutsägbar. Kanske för att det är min första bekantskap med hans böcker, medan jag är väl bevandrad i Östergrens elegant sammanflätade gobelänger.

Båda skriver oförglömliga passager om golf! Nej, jag spelar inte, men livet är tydligen en utspädd golfrunda enligt Gunnarssons romanfigur Boris, som också talar om insjösorg: "Det där myggiga vemodet som inte finns någon annanstans. Det där liksom patenterade torparsvenska vemodet".

På bokens försättsblad står de välkända, för mig tills nu okända, avslutningsorden i T S Eliots dikt "Hollow men":

This is the way the world ends
Not with a bang but with a whimper


Inte bara en beskrivning på hur mitt liv ser ut, mindre larm och mer snyftningar, utan "Hollow men" lär också avsluta filmen "Apocalypse Now", som jag länge tänkt se.
Om jag förmår företa resan från sängen till soffan!

Nej, jag går inte på tunga mediciner (annat än litterära och livet). Det är handsalva i vita burken!

Mer om All inclusive: SvD , DN , Pilgatan , Sydsvenskan , SR , HD, Bokhållaren ,                                          Kristianstadsbladet , bernur , UNT

3 kommentarer:

torgust sa...

Och i kväll börjar en engelskt serie med filmatiseringar av Shakespearedramer; "The Hollow Crown". Ojojoj!
F ö hittade jag ett annat T S Eliot - citat som väl illustrerar All inclusive och i - landslivet; "Äta och dricka. Dynga och dö."

Eva Nygren sa...

Hej Tobbe. "Väggen" är helt, helt fantastisk. I varje fall i min tankevärld har den gjort ett mycket starkt intryck. Bra att du påminde om Hollow crown den har jag missat. Ser du Wolf Hall? Mycket bra. Bra också att du påminner om att alla inte har vare sig råd eller lust att resa. Inte minst det första är viktigt att ta upp men också att resande är krävande. Och visst är TS Eliot en fantastisk diktare. Hans The Waste land är så enastående. Han finns med som en referens (ja, kanske på flera ställen) i Pojkentrilogin som jag just läste. Det ska bli intressant att höra vad ni tycker om Haushofers bok så småningom.

torgust sa...

Tack för omfångsrik kommentar! Vi valde bort Wolf Hall efter en stunds tittande. Manligt maktspel med alltför mycket anakroniismkänsla, men måhända förhastat. Gör den boken, som jag tror mig minnas du gillade, rättvisa? Och hur är den jmf The Hollow crown? Har börjat på Väggen, men för tidigt för omdöme.